U-LEAD пояснює: Які зміни чекають на органи місцевого самоврядування внаслідок нового закону про "прозоре будівництво".
Яким чином та в якому вигляді слід публікувати інформацію?
У ході інформаційної сесії "Прозоре будівництво: законодавчі новації", організованої Програмою "U-LEAD з Європою", обговорювались питання щодо того, які дані і в якому порядку повинні бути оприлюднені за підсумками публічних закупівель у сфері будівництва, відповідно до нововведень у законодавстві про публічні закупівлі.
За інформацією U-LEAD, фахівці підкреслили, що ключові зміни, які впроваджуються відповідно до Закону України від 19.09.2024 №3988-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі", стосуються укладання договорів на закупівлю послуг і робіт, пов'язаних з поточним ремонтом, новим будівництвом, реконструкцією, реставрацією та капітальним ремонтом будівельних об'єктів.
Згідно з висловлюваннями Юлії Поліщук, радниці з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу "U-LEAD з Європою" у Черкаській області, одним із основних компонентів угоди на закупівлю послуг, пов'язаних з поточним ремонтом, новим будівництвом, а також реконструкцією, реставрацією та капітальним ремонтом будівель, є документи, які містять відомості про витрати на матеріальні ресурси. Аналогічні вимоги стосуються й робіт, пов'язаних зі зведенням об'єктів, для яких розробляється проектна документація. Окрім того, зміни до законодавства також передбачають певні вимоги щодо структури та формату публікації такої інформації.
Оновлені критерії застосовуються до послуг, пов'язаних із поточним ремонтом, новим будівництвом, реконструкцією, реставраційними роботами та капітальним ремонтом будівель. Вони також актуальні у випадках, коли в договорі закупівлі відбуваються зміни, пов'язані зі зміною цін на матеріали.
Консультант з питань місцевого управління та відновлення Регіонального офісу U-LEAD в Закарпатті Сергій Тереля зазначив: "Актуалізовані законодавчі вимоги охоплюють всі аспекти, пов'язані з будівництвом... Ці правила стосуються всіх замовників, які мають відношення до будівельних проектів".
Серед нововведень закону встановлені чіткі строки для публікації інформації, які варіюються в залежності від типу договору. Для закупівель, здійснюваних під час воєнного стану на суму від 50 тисяч гривень, необхідно оприлюднити звіт про укладений договір разом з усіма додатками (включаючи дані про ціни на матеріали) протягом трьох робочих днів з моменту підписання.
Окремо у законі прописаний термін оприлюднення інформації для закупівель для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд протягом 10 робочих днів. Але ці зміни наберуть чинності з 22 грудня 2024 року. В цьому випадку оприлюдненню підлягає звіт про договір, який має містити: найменування замовника, назву предмета закупівлі, ціну, зазначену в договорі про закупівлю та інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Щодо способу публікації інформації про ціни на матеріальні ресурси, яку замовник зобов'язаний подавати у форматі, придатному для обробки машинами, Сергій Тереля зазначив, що термін "формат, придатний для обробки машинами" наразі не регулюється жодним нормативним актом. Однак у Положенні про набори даних, які повинні бути оприлюднені у вигляді відкритих даних, можна знайти аналогічне поняття - "формат, що підтримує машинне читання".
Відповідно до цього регламенту, машиночитаний формат визначається як структура даних, яка дозволяє автоматично ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретну інформацію, включаючи окремі факти та їхню внутрішню організацію, без необхідності втручання людини. Це можуть бути текстові дані у форматах RTF та DOC(X), структуровані дані у форматі XLS(X), графічні зображення у форматі JPG (JPEG) та архіви даних у форматах ZIP і 7z.
Водночас згідно з роз'ясненням на Прозорро Infobox, до машиночитаного формату також відноситься PDF, що був перетворений з Word.
Однак, згідно з думкою фахівців U-LEAD, на даний момент немає додаткових нормативно-правових документів або роз'яснень, що стосуються вищезазначених нововведень у законодавстві. Тому рекомендується використовувати лише формати, визначені Положенням про набори даних, без використання PDF.
Нагадаємо, що ініціатива "U-LEAD з Європою" має на меті розширення прав і можливостей на місцевому рівні в Україні. Цю програму спільно фінансують Європейський Союз та його держави-члени, зокрема Німеччина, Польща, Данія і Словенія, щоб підтримати Україну в зміцненні системи місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє створенню прозорого та підзвітного управління, яке відповідає потребам громадян і розширює можливості місцевих громад. Для досягнення цієї мети програма реалізує широкий спектр навчальних заходів, які сприяють розвитку спроможностей територіальних громад у різних сферах.