Морські термінали досягли показника перевалки в 80 мільйонів тонн з початку року.
Зернові вантажі становлять близько 62% загального обсягу вантажопотоку.
Морські порти України від початку 2024 року станом на 25 жовтня, за оперативними даними, досягли вантажообігу 80 млн тонн. Цей показник наводить ДП "Адміністрація морських портів України" (АМПУ).
Близько 62% обсягу вантажопотоків забезпечили зернові вантажі, загальна вага яких досягла 49,5 мільйона тонн. "Стабільна діяльність портів і ефективне функціонування логістичного коридору є вкрай важливими для глобального ринку продовольства. Гарантування безпечного судноплавства та захист портової інфраструктури залишаються ключовими завданнями в умовах постійних викликів", - підкреслила АМПУ.
Отже, на даний момент морські порти перевищили річний показник минулого року на 29%, що становить 18 мільйонів тонн. "Порти України продовжують функціонувати в звичайному режимі, забезпечуючи стабільність роботи Українського морського коридору, незважаючи на важкі умови", - зазначила АМПУ.
На початку цього тижня Міністерство розвитку громад і територій оголосило про запровадження нових заходів безпеки для працівників у портовій сфері. "Ми докладаємо всіх зусиль для забезпечення їхнього захисту, зокрема шляхом встановлення мобільних укриттів і зміцнення протиповітряної оборони", - підкреслив міністр Олексій Кулеба під час свого візиту до Одеського порту 22 жовтня.
Окрім того, міністерство анонсувало намір спрямувати додаткові кошти на відновлення інфраструктури Одеського порту. "Додатково будуть виділені кошти на відновлення інфраструктури Одеського порту. Зокрема, це включатиме модернізацію ключових об'єктів та посилення загальної захищеності портових територій", - додав міністр.
Згідно з інформацією міністерства, на 22 жовтня в акваторії портів Великої Одеси очікувалося 86 суден, що повинні перевезти 2 мільйони тонн експортних вантажів.
За даними Міністерства економіки, стабільне функціонування українського морського коридору стало важливим фактором, що сприяло зростанню економіки України на 4,5% протягом перших дев'яти місяців 2024 року. "Активізація промислового сектора позитивно позначилася на транспортній галузі — спостерігається збільшення обсягів залізничних перевезень та обробки вантажів у морських портах. У сфері будівництва обсяги робіт зросли завдяки відновленню критично важливої інфраструктури та ремонту автомобільних шляхів. Сільське господарство також демонструє позитивну динаміку у зв'язку з початком збору пізніх культур", — зазначило міністерство.
Із початку жовтня країна-агресор посилила атаки по інфраструктурі морпортів. Було завдано декількох ударів по портах Великої Одеси, внаслідок яких загинули та отримали поранення люди. Зокрема, 9 жовтня під час під обстрілу Чорноморська сталося влучання у контейнеровоз Shui Spirit, внаслідок атаки загинули восьмеро цивільних.
Внаслідок ряду атак було знищено кілька торгових суден, які повинні були транспортувати аграрні вантажі й контейнери, а також пошкоджено склади зерна, вантажні крани, складські приміщення, технічне обладнання, автомобілі та офісні будівлі.
Загалом, за інформацією АМПУ, після початку повномасштабного вторгнення порти Великої Одеси зазнали понад 50 ракетних ударів, що спричинили ушкодження портової інфраструктури та комерційних суден.
В даний час обробка вантажів відбувається в шести морських портах, серед яких порти Великої Одеси (Південний, Чорноморськ, Одеса) та порти Дунайського кластеру (Ізмаїл, Рені, Усть-Дунайськ).
Відкриття Українського морського коридору в серпні 2023 року стало важливою віхою для морської індустрії. Новий судноплавний маршрут, що з’єднує порти Великої Одеси, проходить через територіальні води Румунії, Болгарії та Туреччини до Босфору. Запуск цього коридору активізував роботу трьох глибоководних портів в Одесі. Внаслідок цього шість морських портів за минулий рік забезпечили понад 40% від довоєнного обсягу вантажообігу, обробивши майже 62 мільйони тонн вантажів, що перевищує показник у 59 мільйонів тонн у 2022 році.
Протягом року функціонування Українського коридору морські порти Південний, Одеса та Чорноморськ обробили 64,4 млн тонн вантажів, серед яких 43,5 млн тонн становить зерно.
Бекграунд. Морпорти у вересні 2024 року більш ніж удвічі збільшили перевалку вантажів проти відповідного місяця минулого року - до 7,1 млн тонн. Понад три чверті вантажопотоку сформували експортні зернові та рудні вантажі. Зокрема, перевалка зернових становила 4,1 млн тонн (58% вантажообігу) проти 2,3 млн тонн попереднього року.