Імпорт нафти з Ірану до Китаю може опинитися під загрозою через ймовірне посилення американських санкцій.


Китай може зазнати скорочення постачань недорогої іранської сирої нафти, що складає приблизно 13% його імпорту, якщо Дональд Трамп посилить санкції проти Тегерана після свого можливого повернення на президентську посаду в США в січні.

Згідно з прогнозами Edison Research, Трамп, який переміг на виборах, під час свого другого терміну знову запровадить свою "політику максимального тиску" посилення санкцій на нафтову промисловість Ірану через занепокоєння його ядерною програмою, кажуть іранські, арабські й західні офіційні особи.

Такий крок підвищить вартість імпорту Китаю, збільшивши тиск на нафтопереробний сектор, який бореться з низьким попитом на паливо й низькими маржами, а незалежні підприємства, відомі як "чайники", постраждають особливо сильно.

"Якщо Трамп виграє, це може спонукати США до введення санкцій проти Ірану, що, в свою чергу, зменшить експорт іранської нафти та призведе до зростання цін на нафту", - зазначив у своїй нотатці Вівек Дхар, експерт з товарних ринків Commonwealth Bank of Australia.

2018 року, під час свого першого терміну перебування в Білому домі, Трамп відновив санкції проти Ірану, що зрештою призвело до припинення його експорту нафти до Індії, Японії й Південної Кореї.

У кінці 2019 року китайські нафтопереробні підприємства почали активно купувати іранську сиру нафту за зниженими цінами. Це дозволило їм зайняти місце, яке залишили державні нафтові компанії, що остерігалися американських санкцій. Такі дії не лише принесли мільярдні заощадження, але й укріпили позиції Китаю як провідного споживача нафти з Ірану.

Китай та Іран створили торгову платформу, що в основному функціонує на основі китайських юанів та використовує мережу посередників. Це дозволяє уникнути використання долара та взаємодії з американськими регуляторами, ускладнюючи тим самим реалізацію санкцій.

Водночас Вашингтон не бажав вживати заходів, які б припинили пропозицію зі світового ринку після війни в Україні, кажуть аналітики.

Vortexa Analytics, що спеціалізується на моніторингу нафтових потоків з Ірану, визначила, що Китай імпортував іранську нафту в обсязі 1,4 мільйона барелів на день (б/д) за перші дев'ять місяців поточного року.

У минулому місяці Вашингтон посилив санкції щодо Ірану, включивши до них нові заходи проти суден так званого тіньового флоту, що транспортують іранську нафту. Це призвело до зменшення обсягів іранського нафтопостачання з Малайзії до Китаю, повідомив торговий менеджер, що спеціалізується на іранських нафтових операціях.

"Навіть операції з перевезення вантажів між судами (STS) можуть зазнати негативного впливу. Тому занепокоєння більше пов'язане з доставкою, а не з банківською діяльністю", - зазначив він, побажавши залишитися невідомим, говорячи про методи транспортування іранських вантажів між кораблями для приховування їхнього походження.

Незалежні джерела в сфері нафтопереробки повідомляють, що деякі заводи, які вже зазнають збитків, можуть бути змушені ще більше зменшити обсяги виробництва. Це може статися у випадку, якщо нові санкції Трампа проти Ірану та Венесуели призведуть до зниження постачань і подальшого скорочення прибутковості.

Проте, за словами аналітика Vortexa Емми Лі, імпорт Китаю з Ірану збільшився приблизно на 30% у проміжку з січня по жовтень, незважаючи на посилення санкцій, які сприяли розвитку "тіньового" флоту.

"Значні зміни стануть можливими лише тоді, коли до списку приєднаються й інші учасники, зокрема банки," - підкреслила вона.

Іранська нафта часто проходить ребрендинг у дилерів, після чого її походження фіксується з Малайзії, Оману або інших країн, що дозволяє обійти санкції США.

Пекін невпинно відстоює свою нафтову торгівлю з Іраном, підкреслюючи її легітимність та відповідність міжнародним нормам.

Related posts